Naast Google Chrome gaat nu ook vanaf oktober dit jaar nieuwste versie van Mozilla Firefox (70) websites zonder HTTPS-verbinding als ‘niet veilig’ markeren.
Het groene slotje
Websites met een SSL-certificaat tonen een groen slotje in de adresbalk en worden als ‘veilig’ gemarkeerd door Mozilla Firefox. Websites zonder SSL-certificaat tonen geen slotje en worden dus eerdaags als ‘niet veilig’ gemarkeerd.
Het wordt dus steeds noodzakelijker om zo’n SSL-certificaat aan te schaffen. Overigens geldt dat niet alleen voor de browsers, maar ook voor SEO en AVG.
Wat is een SSL-certificaat?
Websites met een SSL-certificaat tonen een groen slotje in de adresbalk en worden als ‘veilig’ verklaard. Websites zonder SSL-certificaat tonen geen slotje en krijgen een scherm te zien dat de verbinding niet veilig is.
De werking van een SSL-certificaat is als volgt:
- Het dataverkeer wordt gecodeerd tussen de website en de bezoeker. Het wordt dus lastiger om gegevens op te pikken. Belangrijk dus als je met vertrouwelijke gegevens werkt zoals betalingen of persoonsgegevens. Kijk maar eens bij banken.
- De bezoeker weet zeker dat hij op jouw website zit en niet op een nagemaakte website (phishing) door validatie van de browser van de bezoeker.
- Je geeft het signaal dat je op een serieuze manier omgaat met je bezoekers door de beveiliging met SSL/HTTPS Dit geeft vertrouwen. Bestellen op een webshop wordt ook beter.
Belangrijk voor SEO
Google heeft in augustus 2014 dat het gebruik van SSL ook als ranking factor gebruikt gaat worden. Dit maakt onderdeel uit van Google’s “HTTPS everywhere” filosofie. Heb je nog geen SSL certificaat? Dan loop je achter op de concurrentie en dat heeft dus directe invloed op jouw positie in Google!